Kun muusikko kuolee, hänen työnsä jää yhä elämään elinaikana tehdyn musiikin muodossa. Musiikin voidaan ajatella olevan ajaton, ajasta, esittäjästä ja julkaisumuodosta riippumaton aineeton käsite. Jo varhaisten 1800-luvun säveltäjien keskeneräisiä töitä on voitu tuoda eloon taiteilijan kuoleman jälkeen nuottikirjoituksen ansiosta. Näin ollen sävelletyt, mutta esittämättömäksi jääneet saadaan eloon vielä taiteilijan kuolemankin jälkeen. Tavallisten nykypäivän muusikoiden kanssa tällaiset “kuolleista herättämiset” ovat vieläkin helpompia, koska monet säveltäjät tekevät työtään tietokoneilla. Tietokoneille tallennetut julkaisemattomat kappaleet voidaan tekijänoikeuksien haltioiden luvalla julkaista valmiina kappaleina taiteilijan kuolemankin jälkeen. Ilman uusia julkaisujakin, muusikon elinaikana tehdyt suositut kappaleet tekevät edelleen rahaa säveltäjän kuoleman jälkeen. Raha tuloutetaan kappaleiden tekijänoikeuksien haltioille ja julkaisun kustantajille. Sopimuksesta ja käytännöistä riippuen tulojen saajina ovat muusikon perikunta, levy-yhtiöiden edustajat ja mahdolliset sävellyksien ja äänitysten kautta yhteistyötä tehneet kanssamuusikot.

Mistä kuolleen muusikon tulot muodostuvat?

Suurilla ja kuuluisilla maailmantähdillä on jopa tähtitieteelliset tulot. On esimerkiksi laskettu, että Elvis ehti elämänsä aikana tienata lähemmäs 4 miljoonaa dollaria. Tällä hetkellä Elviksen tytär tienaa 5 miljoonaa vuodessa. Osa tästä tulosta koostuu Elviksen kappaleista, jotka ovat edelleen suosittuja ympäri maailman. Muusikon tulot koostuvat osin heidän säveltämiensä ja äänittämiensä kappaleiden soitosta esimerkiksi radiossa ja internetin suoratoistopalveluissa. Lisäksi tuloja tulee siitä, jos jokin muu artisti julkaisee tai esittää kuolleen taiteilijan kappaleita julkisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kuolleen muusikon perikunta voi saada huomattavia vuosittaisia tuloja taiteilijan elinaikana tehdyistä kappaleista vielä hänen kuolemansa jälkeenkin. Muusikon kuollessa mahdolliset lapset ja leski joutuvatkin usein miettimään mitä tehdä suurilla määrillä kappaleiden tekijänoikeuksia ja muita musiikkibisneksen kiemuroissa syntyviä oheistuotteita. Tekijänoikeuksia voidaan myös myydä eteenpäin sovitulla kertakorvauksella, jolloin kappaleen omistus ja samalla tekijänoikeustulojen saajat vaihtuvat. Tällöin kannattaa tarkoin puntaroida, onko kertakorvauksena saatava summa sopivassa suhteessa siihen summaan, joka tekijänoikeuksista tulevien vuosien aikana tilille napsahtelisi.

Muusikon kuoltua tulot voivat jopa kasvaa

Muusikon kuolema ei todellakaan tarkoita tulojen loppumista, niin kuin tavallisen palkkatyöläisen elämässä. Kun kuuluisa muusikko kuolee, se päinvastoin aiheuttaa suuren suosion kasvun ainakin hetkellisesti. Radio ja muut mediat soittavat kuolleen taiteilijan tuotantoa lähes taukoamatta. Muusikon kuoltua myös myytyjen levyjen määrä voi jopa ohittaa aiemmin myytyjen levyjen määrän. Usein tällaisia suosiopiikkejä tulee vielä edesmenneen taiteilijan kuolin- tai syntymäpäivinä lähes vuosittain. Suosittua on myös julkaista uusia kokoelmalevyjä ja vanhojen levyjen uusintapainoksia. Usein kuolleen muusikon kanssa musiikkia tehneet kollegat voivat myös julkaista omia versioitaan hänen kappaleistaan, ja näistäkin myydyistä levyistä saatu tuotto menee osittain muusikon tekemien kappaleiden tekijänoikeuksien haltioille. Tällainen kuoleman jälkeinen tienaaminen ei ole pelkästään suurten maailmantähtien oikeus. Suomessakin paljon suosittuja kappaleita tehneet muusikot tienaavat huomattavia summia rahaa radiosoitoilla. Tämä luonnollisesti johtaa siihen, että mahdollinen perikunta jatkaa taiteilijan työn hedelmistä nauttimista vielä pitkään hänen kuolemansa jälkeenkin.