Elämme muutosten aika-kautta, jossa eilinen on jo historiaa ja huomista eletään jo tänään. Teknologia kehittyy huimaavaa vauhtia ja digitaalinen maailma on osa arkeamme. Tapaamme ihmisiä sosiaalisessa mediassa, teemme etätyötä internetin välityksellä ja ostamme tuotteet verkkokaupasta. Mikä on pienten liikkeiden kohtalo ja tulevaisuus tässä digitaalisessa arjessamme? Kuihtuvatko pienet erityisalojen liikkeet, kuten levykaupat, kokonaan pois, vai onko niillä jonkinlainen tulevaisuus digitaalisen maailman pyörteissä?
Musiikin suoratoisto internetin kautta on jopa vastustamattoman helppoa, joten on ymmärrettävää että se on saavuttanut valtavan yleisö-suosion. Muutama vuosikymmen sitten omia suosikkihittejään saattoi kuunnella radiosta, ja hyvällä tuurilla onnistui ehkä nauhoittamaan lähetyksensä kasetille.
Musiikkia ilman rajoituksia
Tänä päivänä voi tallentaa tai suorakuunnella suosikkejaan ilmaisten striimauspalvelujen, kuten YouTuben, Deezerin tai Spotifyn kautta. Laadukastasoista lähetystä voi siis kuunnella missä vaan ja milloin vaan nykyteknologian ansiosta. Yksi tärkeä tekijä digitaalisessa musiikkimaailmassa on myös se, että se yhdistää musiikin tuottajat ja fanit ympärimaailmaa erilaisten sivustojen avulla, joten yleisö on samalla lähempänä idolejaan kuin koskaan aiemmin!
Helposti voisi siis kuvitella, että digitaalinen musiikin suoratoisto jyrää vauhdilla yli perinteisten levykauppojen. Näin on jo suurissa määrin tapahtunutkin, monet kivijalkakaupat ovat joutuneet sulkemaan ovensa, tai siirtymään verkkomyyntiin. Tästä esimerkkinä Jyväskylässä pitkään toiminut Airon Musiikki, joka hakeutui konkurssiin vuonna 2014. Toisaalta monet seikat viittaavat kuitenkin siihen, että perinteisillä levykaupoillakin on oma markkinareikänsä ja tulevaisuutensa. Jyväskylässä yhä toimivilla levykaupoilla on oma vakioasiakaskantansa, ja Helsinkiin on hiljattain avautunut uusia levykauppoja, ja lisää tulokkaita on luvassa.
Perinteisten levykauppojen menestys perustuu ennen kaikkea hyvään asiakaspalveluun ja laajaan valikoimaan. Musiikin keräilijät ja tuottavat arvostavat fyysistä levyä, klassista kansikuvaa ja ennen kaikkea sitä rituaalia mikä sisältyy perinteisen LP-levyn soittoon. Kivijalkakauppojen myynti perustuukin suureksi osaksi juuri klassisten ja käytettyjen LP-levyjen myyntiin, mutta myös uusilla konsepteilla haetaan uusia asiakaskuntia. Merchandise tuotteiden myynti tuo oman tuottonsa, fanipaita + LP-levy paketti esimerkiksi on ainutlaatuinen lahjaidea. Useista levyliikkeistä löytyy myös musiikki-instrumentteja, alan lehtiä tai musiikkifestivaalituotteita.
Verkkomyynti ja striimauspalvelut ovat kaiketi tulleet jäädäkseen, mutta ei vaikuta siltä, että ne pystyisivät täysin syrjäyttämään perinteistä kivijalkakauppaa. Henkilökohtaisella palvelulla on aina oma merkityksensä, ja klassiset fyysiset tuotteet pitävät ja kasvattavat arvoaan. Ehkä juuri nyt elämme digitaalisen maailman boomia, mutta kurvi vaikuttaa jo kääntyvän, ja levyliikkeiden tulevaisuus vaikuttaisi turvatulta.
No Comments